|   |
ПОРАДИ ПСИХОЛОГІВ СТУДЕНТУ
Правила для студента – практиканта
«Як організувати роботу на уроці»
- Учитель має за будь-яких обставин поважати власну гідність кожного учня й формувати в нього це почуття.
- Тільки глибока повага й довіра, щира любов до дітей, дбайливе ставлення до їхніх почуттів можуть породити порозуміння.
- Справедливість в оцінці навчальних досягнень і вчинків учнів – одні з найважливіших регуляторів моральних стосунків.
- Щиросердечна чуйність, теплота, турбота про дитячу радість – моральні риси вчителя, які визначають і норми його взаємин із дітьми.
- Допомога дітям у важкі моменти – одна з моральних норм, що регулюють відносини між учителем і учнями.
- Педагогічна етика не визнає безконфліктного виховання, але розв’язувати моральні конфлікти необхідно не методами адміністративного тиску, а шляхом компромісу.
- Учитель має довіряти думці учнівського колективу, постійно радитися з учнями, вивчати їхню думку та зважати на неї.
- Бережіть самолюбство школярів, при спілкуванні враховуйте рівень їхньої самооцінки, не допускайте злої іронії й переваги.
- Учителеві варто уважно оцінювати моральні риси, старанно вивчати мотиви цих учинків.
- Розумно використовуйте різні форми учнівського самоврядування, учитель може поступово спрямовувати їх на вдосконалення системи моральних відносин, її саморегуляцію.
- Учитель не повинен зловживати довірою учня.
- Учитель не повинен ділити своїх вихованців на улюбленців і зненавиджених. У кожному учневі потрібно шукати і знаходити позитивні риси і саме на них будувати свої відносини з дітьми.
Поради по створенню ситуації успіху
Ситуація успіху розглядається як переживання стану радості, задоволення від того, що результат, до якого особистість прямувала в своїй діяльності, або збігся з її очікуваннями (з рівнем домагань), або перевершив їх.
- Спирайтеся на сильні сторони дитини.
- Уникайте концентрації уваги на невдачах.
- Показуйте, що ви задоволені дитиною.
- Навчіть дитину дрібнити великі завдання на маленькі, тобто такі, з якими вона може упоратися.
- Спілкуючись з дитиною, активно використовуйте гумор.
- Знайте про всі спроби, до яких удавалася дитина, щоб виконати завдання.
- Дозволяйте їй самі (там, де це можливо) вирішувати проблеми.
- Уникайте дисциплінарних заходів.
- Враховуйте індивідуальність дитини.
- Виявляйте емпатію і віру в дитину.
- Демонструйте оптимізм.
Прийоми покращення дисципліни в класі
Дисциплінованість – це свідоме підпорядкування свої поведінки суспільним правилам.
- Сконцентруйте увагу учнів до того, як розпочнеться урок. Для цього ви повинні зачекати й не розпочинати роботи доки всі не заспокояться: використайте паузу 5-10 с; можна розпочати урок тихіше, ніж завжди.
- Пряма настанова – початок кожного уроку потрібно розпочати з повідомлення учням плану уроку. Таким чином учні усвідомлюють, що їх очікує попереду.
- Контроль виявляється в тому, що учитель обходить клас, коли учні працюють. Це змусить учнів, які ще не включилися у виконання завдання, швидше це зробити.
- Показуйте приклад своєю поведінкою. Якщо ви хочете, щоб учні не підвищували голос під час робити, ви маєте також говорити тихіше.
- Використовуйте невербальні сигнали. У 50-ті роки ХХ ст. звичайним предметом на уроці був нікельований дзвінок, який стояв на вчительському столі. Подзвонивши, учитель міг привернути загальну увагу класу. Невербальним сигналом є також вираз обличчя, поза, жести. Ретельно підберіть типи невербальних сигналів для використання на уроці. Поясніть учням, що ви хочете від них, коли використовуйте ці сигнали.
- Ненав’язливе втручання – розумний учитель подбає про те, щоб учень не був покараний за свою погану поведінку, опинившись в центрі уваги. Вжиті ним заходи щодо порушників поведінки мають бути майже непомітними для інших. А отже, решта учнів не відволікатиметься від виконання роботи. Ефективно використати прийом «згадування імені». Тільки-но вчитель бачить, що учень розмовляє або не працює, - просто вставляє ім’я цієї дитини в розповідь так, щоб не виглядало абсолютно природно: «Як бачиш, Денисе, ми розібрали один із десяти стовпчиків». Денис, почувши своє ім’я, знову повертається до роботи, причому решта класу не зверне на це уваги.
- Стверджувальна дисципліна – учням пропонують чіткі правила, на потребі виконання яких постійно наголошується.
- Стверджувальні «Я»-повідомлення. Вчитель фокусує увагу учня на тій поведінці, якої від нього чекають, а не на поганій: «Я хочу, щоб ви…», «Мені потрібно, щоб ви…», «Я чекаю, щоб ви…». Недосвідчений вчитель може припустися помилки: «Я хочу, щоб ви припинили…». Це як правило, породжує конфронтацію на протест. Увага сфокусована на поганій поведінці, й учень готовий до негайної відповіді: «Я нічого не зробив!» або «Це не я…» й починається з’ясування стосунків.
- Гуманні «Я» -повідомлення. Учитель, якому постійно заважає учень, може одного разу вдатися до досить емоційного висловлювання своїх почуттів: «Я не можу уявити, що такого я тобі зробив, чому ти вважаєш, що я не гідний твоєї поваги, у той час, коли решта учнів так не вважає. Якщо я був до тебе колись надто суворим чи неуважним, будь ласка, дай мені про це знати в будь-якому разі. Я почуваюся так, ніби чимось тебе образив, а ти тепер вважаєш за потрібне демонструвати мені свою неповагу». Після такої розмови учень має заспокоїтися на тривалий час.
- Позитивна дисципліна – говоріть дітям, як потрібно поводитися, замість того, щоб перераховувати речі, які вони не повинні робити. Замість «не бігайте» скажіть «ходіть спокійно». Замість «не бийтеся» – «розв’язуйте конфлікти цивілізовано». Передавайте ваші правила як сподівання. Поясніть учням, як ви чекаєте від них спокійної поведінки в класі.
- Частіше вдавайтеся до схвалення. Коли ви бачите, що хтось поводиться добре, висловіть своє задоволення. Ви можете це зробити словами, але не обов’язково тільки ними. Посмішка, схвальний порух головою – все це сприяє хорошій поведінці.
- Поводьтеся так, щоб учні відчули, що ви керуєте навчальним процесом, при цьому всіляко стимулюйте їхню активність.
- Не відволікайтеся на незначні порушення, моралізування. Урок– це не арена для з’ясування стосунків.
- Дотримуйтеся доброзичливого, мажорного тону, будьте уважні до кожного учня. Створюйте життєрадісний, оптимістичний настрій у класі.
- Давайте учням частіше працювати у групах – це може бути стимулом до зайнятості кожного, хорошого настрою і поведінки.
- Створюйте умови, щоб «важкі», «слабкі» діти могли відчути себе лідерами.
- Не принижуйте учнів, не доводьте до образ, сарказму. Гнів, дратівливість, імпульсивність не сприяють зміцненню дисципліни й авторитету вчителя.
- Будьте привітними, але враховуйте, що фамільярність може породити неповагу.
- Не виявляйте антипатії до важких учнів, сподіваючись від них поганої поведінки. Діти відчувають скептичне ставлення до них і часто поводяться відповідно до ваших очікувань.
- Не допускайте появи «улюбленців», це створює зайві проблеми, ускладнює стосунки в колективі.
- Умійте керувати емоціями, знайте ціну кожному слові, тонові.
- Робіть виклад матеріалу яскравим, захоплюйте учнів за допомогою різноманітних методів, наочності та змістовності.
  |