|   |
МЕТА, ЗАВДАННЯ І ЗМІСТ ПЕРЕДДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ
Групи У-40
2012-2013 н.р.
Переддипломна практика є комплексним по суті й змісту діяльності студента завершальним етапом практичної підготовки майбутнього вчителя і проводиться на випускному курсі у відповідності з навчальним планом. До неї допускаються студенти, які успішно виконали програми всіх попередніх педагогічних практик.
Метою переддипломної педагогічної практики є оволодіння студентами уміннями, навичками самостійної навчально-виховної роботи в початкових класах, а також визначення рівня їх готовності до професійно-педагогічної діяльності.
Завдання переддипломної педагогічної практики
- Формувати навички практичного застосування різних методів науково-педагогічного дослідження: спостереження за навчально-виховною діяльністю вчителя класу, вивчення шкільної документації, аналіз результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів тощо;
- удосконалювати навички організації та проведення різних типів уроків у початковій школі;
- розвивати уміння застосовувати різні методи, прийоми, способи включення молодших школярів в активну навчально-пізнавальну діяльність;
- формувати досвід застосування в педагогічній діяльності елементів сучасних освітньо - виховних технологій: диференційоване навчання, інтерактивне навчання, проектна технологія тощо;
- формувати навички організації різних видів індивідуальної та групової роботи з молодшими школярами;
- узагальнювати знання студентів про критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів, формувати навички діагностики та вимірювання рівня знань, умінь і навичок молодших школярів;
- формувати досвід практичної реалізації в ході уроку сучасних принципів навчання;
- формувати навички реалізації цілей освіти;
- розвивати уміння щодо організації, підготовки та проведення батьківських зборів;
- формувати досвід участі в роботі педагогічної ради школи, засіданні методичного об’єднання вчителів початкових класів;
- удосконалювати навички ведення професійно-педагогічної документації.
Під час безперервної педагогічної практики студент має можливість реалізувати такі форми методичної роботи:
- опрацювання психолого-педагогічної літератури;
- вивчення досвіду роботи кращих вчителів школи;
- добір психолого-педагогічної та методичної літератури певної тематики;
- створення мультимедійних презентацій до засідання методичного об’єднання вчителів початкових класів;
- підготовка виставкого матеріалу до педагогічної ради;
- виступ з повідомленням на засіданні методичного об’єднання вчителів початкових класів.
Безперервна педагогічна практика є дієвим шляхом комплексного моніторингу рівня сформованості професійно-педагогічної компетентності випускників. Тому після проходження практики майбутні вчителі проходять діагностування , що визначає реальний рівень розвитку своїх професійних якостей та вмінь.
Теоретична компетентність:
- система знань з психології про розвиток молодших школярів, вікові особливості протікання психічних процесів у дітей молодшого шкільного віку, провідну діяльність, психо- фізіологічні вимоги до організації навчально-виховного процесу;
- комплекс теоретичних знань про закономірності, принципи, методи, прийоми, засоби, форми сучасного навчання, освітні педагогічні технології, можливості їх реалізації в початковій школі;
- комплекс теоретичних знань про головну мету сучасного виховання, зміст, завдання, напрямки формування та розвитку особистості молодшого школяра, розуміння сутності методів, прийомів, форм організації виховної роботи;
- знання про форми взаємодії школи і сім’ї;
- комплекс знань з різних методик викладання навчальних предметів в початковій школі;
знання про способи подолання різних видів конфліктів, прийоми запобігання їх виникнення.
Практично-методична компетентність передбачає становлення у майбутніх вчителів початкових класів проектувальних, гностичних, організаційних, дидактичних, сугестивних, процесуальних, конструктивних, гностичних комунікативних умінь.
Проектувальні уміння:
- уміє здійснювати перспективне й тижневе планування власної роботи й діяльність учнів класу;
- виявляє самостійність та ініціативність при плануванні навчальних і позакласних занять з фаху.
Конструктивні уміння:
- уміє визначити й обґрунтувати мету, зміст, методи й прийоми навчання;
- уміє скласти розгорнутий конспект, при цьому виявляє самостійність та ініціативність;
- уміє визначити зміст позакласного заходу з фаху відповідно до рівня психофізіологічного розвитку дитини, дібрати відповідний матеріал і змоделювати форму заходу.
Процесуальні уміння:
- вільно володіє матеріалом уроку, не припускається мовленнєвих помилок;
- уміє використовувати на уроках та в позакласних заходах різні методи активізації пізнавальної діяльності учнів;
- володіє вміннями оцінювати рівень знань, умінь і навичок учнів відповідно до чинних норм.
Гностичні уміння:
- уміє здійснювати аналіз відвіданих уроків з різних аспектів;
- уміє аналізувати позакласні виховні заходи з фаху, які проводять інші студенти;
- уміє аналізувати власну діяльність, оцінювати результативність проведеного уроку, позакласного заходу і вносити необхідні корективи;
- уміє оформити конспект залікового заходу згідно з чинними вимогами.
Комунікативні уміння:
- безконфліктно спілкується;
- має бездоганне літературне мовлення (на уроках і в позаурочних ситуаціях);
- уміє правильно реагувати на зауваження, що виникають у процесі діяльності.
Організаційні уміння:
- провів необхідну кількість уроків і позакласних заходів;
- вчасно здав належним чином оформлену документацію за педпрактику;
- брав активну участь в обговоренні результатів педпрактики на підсумковій конференції.
Особистісна компетентність студента – практиканта:
- становлення моральних рис і якостей студента;
- відповідальність та ініціативність при виконанні завдань педагогічної практики;
- становлення професійних мотивів діяльності студента;
- гуманне та толерантне ставлення до дітей;
- розуміння значення вчителя в становленні особистості молодшого школяра;
- рівень сформованості культури поведінки практиканта;
- рівень сформованості культури спілкування студента-практиканта;
- творчість та креативність при виконанні завдань педагогічної практики.
Відповідно до вказаних критеріїв визначається початковий, середній, достатній, високий рівень сформованості професійних знань, умінь та навичок студентів-практикантів.
Обов’язки студентів у ході переддипломної педагогічної практики
- Студент повинен бути в школі кожного дня не менше 6 годин.
- Студент повинен своєчасно виконувати всі види робіт, передбачені програмою педагогічної практики.
- У період практики повинен проявляти високу активність, глибокий інтерес і любов до дітей, педагогічної професії, бути прикладом організованості та дисциплінованості.
- У ході практики студент веде педагогічний щоденник, в якому складає плани-конспекти уроків і занять.
- Практикант дотримується правил внутрішнього розпорядку школи, розпоряджень адміністрації школи та керівників практики. У випадку невиконання вимог, що висуваються до практиканта, він може бути знятий з практики.
- Студент, знятий з практики або діяльність якого визнана незадовільною, вважається таким, що не виконав навчальний план.
  |