|   |
ЗМІСТ ТА ЗАВДАННЯ ПРАКТИКИ «ПОЗАКЛАСНА ТА ПОЗАШКІЛЬНА РОБОТА»
Важливим компонентом професійної підготовки вчителя є педагогічна практика, яка дає студентам реальну можливість випробувати свої сили у навчанні школярів, в організації виховної роботи в класі.
На заняттях з педагогіки, психології та методики виховної роботи майбутні вчителі вивчають провідні чинники, що впливають на формування особистості учня та колективу, зокрема вплив спадковості, соціальних умов, діяльності, спілкування. Вони простежують взаємозв’язок виховання, навчання, розвитку особистості та колективу. Під час практичних занять студенти аналізують альтернативні підходи до вивчення особистості та колективу, його закономірності, принципи, рушійні сили. Одночасно студенти знайомлять на заняттях з педагогіки та психології з науково-педагогічними методами дослідження. Серед них теоретичні та емпіричні методики: теоретичний аналіз педагогічної літератури вивчення й узагальнення передового педагогічного досвіду, контент-аналіз, анкетування, спостереження, бесіда, рейтинг, самооцінка тощо. Дані методи студенти використовують не тільки на практичних заняттях, але й під час педагогічної практики в школах. В ході практики студенти здійснюють психолого-педагогічне вивчення дітей та дитячого колективу, освоюють специфічні особливості виховної роботи з дітьми та дитячим колективом, засвоюють навички аналізу і самоаналізу.
Складовою педагогічної практики є діагностична робота: вивчення особистості школяра та учнівського колективу. Скласти характеристику класного колективу можна лише на основі матеріалів, зібраних в ході ціленаправленого його вивчення: активу класу, успішності і дисципліни, міжособистісних відносини у колективі, симпатії і антипатії, дружби, системи традицій класного колективу, відношення до роботи. Збір матеріалів про учнівський колектив здійснюється на основі шкільних документів: класного журналу, медичної картки, учнівських особових справ.
Використовуючи діагностичні методики вивчення класного учнівського колективу студент-практикант повинен враховувати: вікові особливості учнів класу, ступінь сформованості дитячого колективу, особливості взаємовідношення класного керівника і школярів, ступінь довіри дітей один до одного і дорослих.
Задачі практики:
- оволодіння практичними уміннями вести позанавчальну виховну роботу з дітьми в класі;
- накопичення уявлень про характер і зміст позанавчальної виховної діяльності і функціональні обов'язки вчителів, класоводів;
- вивчення специфіки організації позакласної виховної роботи в умовах різного типу шкіл;
- оволодіння методами і прийомами вивчення вікових і індивідуальних особливостей школярів, класного колективу.
Уміння і навички, якими повинні оволодіти студенти:
- вести спостереження за поведінкою учнів та мірами впливу учителя на їх поведінку;
- вести записи власних спостережень в щоденнику педагогічної практики;
- використовувати спеціальні методики для вивчення вікових та індивідуальних особливостей учнів молодшого шкільного віку;
- аналізувати виховні заняття, користуючись схемами та пам’ятками;
- користуючись науково-популярною, методичною літературою, відібрати матеріал до заняття, оформляти конспекти;
- використовувати ТЗН, різні види наочних посібників.
ЗМІСТ ПРАКТИКИ У-50 (ІІ СЕМЕСТР)
За період практики кожен студент-практикант в закріпленому класі повинен:
- скласти індивідуальний графік практики, узгодити його з учителем класу;
- провести 4 виховних заходи, з них – один заліковий (визначається студентом і погоджується з вчителем класу та керівником практики);
- відвідати 1 урок вчителя в день практики з метою вивчення учнів класу;
- спостерігати, зробити фотозапис та аналіз трьох виховних заходів інших студентів;
- здійснити вивчення особистості одного учня класу та скласти на нього психолого – педагогічну характеристику;
- проводити з дітьми рухливі перерви;
- виготовити стенди: «Цікаво знати», «На допомогу батькам»; інформацію поновлювати постійно в день практики;
- надавати посильну допомогу вчителю класу, виконуючи його завдання.
Обов’язки студента:
- своєчасно з’являтися на практику в належному зовнішньому вигляді;
- виконувати програму практики, індивідуальний план практики;
- відвідувати групові консультації;
- завчасно отримувати у вчителя класу консультації до проведення запланованих заходів;
- завчасно відвідувати індивідуальні консультації у методиста практики, маючи при собі чернетку виховного заходу;
- затверджувати конспекти виховних заходів у керівника практики не пізніше ніж за три дні до практики (понеділок, п’ятниця);
- вести належним чином документацію, своєчасно здавати при потребі на перевірку вчителю класу та методисту;
- своєчасно повідомляти вчителю класу, старості з практики та методисту про хворобу та можливу відсутність на практиці.
Форми роботи, які повинен підготувати і провести студент:
Ігрова програма «Давайте познайомимося»;
Конкурсна програма ( вікторина)
Бесіда або година спілкування.
Свято.
Зверни увагу!
Студент повинен проводити форму роботи, визначену програмою практики.
Тематику виховних заходів визначає студент у відповідності до плану виховної роботи вчителя або самостійно за погодженням з учителем класу.
При підготовці конспекту виховного заходу потрібно творчо і критично користуватися методичною літературою, педагогічними журналами («Розкажіть онуку», «Початкова школа», «Навчання та виховання в початковій школі», «Виховна робота в школі» тощо), Інтернет.
Недоречно використовувати чужі конспекти у повному вигляді.
До проведення заходу студент повинен підготувати класну кімнату, розмістити наочність тощо.
Під час проведення виховних заходів доцільно використовувати наочність, при необхідності – музичний супровід.
Без затвердженого конспекту студент не допускається до практики.
В ході практики студент отримує оцінку за:
- проведені виховні заходи (виставляє вчитель в табелі обліку в щоденнику);
- заліковий захід (виставляє методист);
- проведення рухливих перерв;
- виготовлення стендів та їх змістове наповнення;
- проведення психолого – педагогічних досліджень та написання характеристики на учня;
- ведення документації;
- наочність.
ЗМІСТ ПРАКТИКИ 2 КУРС (ІV СЕМЕСТР)
1-й тиждень: конференція на базі училища: «Завдання та зміст педагогічної практики»
2-й тиждень: знайомство з навчальним закладом; спостереження показового виховного заходу; знайомство з класом, планом виховної роботи учителя-класовода.
3-й тиждень: спостереження за роботою учителя у закріпленому класі; самостійне проведення ігрової програми «Давайте познайомимось», вивчення демографічних відомостей школяра, його ставлення до школи.
4-й тиждень: спостереження за роботою учителя у закріпленому класі; самостійне проведення вікторини; діагностика взаємостосунків у сім’ї учня за допомогою методики «Мої рідні», «Моя сім’я», самооцінки та мотивів навчальної діяльності.
5-й тиждень: спостереження за роботою учителя у закріпленому класі; самостійне проведення бесіди на морально-етичну тему (заняття доброти); вивчення стану здоров’я, діагностика пам’яті, уважності учня.
6-й тиждень: спостереження за роботою учителя у закріпленому класі; самостійне проведення свята «А вже весна, а вже красна»; організація творчих робіт учнів; дослідження мислення та уяви школяра.
7-й тиждень: спостереження за роботою учителя у закріпленому класі; самостійне проведення усного журналу; дослідження здатності до емпатії, особливостей темпераменту.
8-й тиждень: спостереження за роботою учителя у закріпленому класі; самостійне проведення поетичної вітальні; діагностика наполегливості, спрямованості.
9-й тиждень: Конференція на базі училища: «Підсумки педагогічно практики за ІV семестр»
 
|